Steeds meer ondernemers starten tegenwoordig met hun eigen webshop. Het is het ideale plaatje, geld verdienen op het internet vanuit huis. Er zijn dan ook veel voorbeelden van webshops die enorm groot zijn geworden de laatste jaren. Een succesvolle webshop starten is echter zo makkelijk nog niet. Hieronder lees je een aantal valkuilen waar je op moet letten bij het starten van een eigen webshop. 

Zorg ervoor dat je weet wie je klanten zijn

Het is een grote valkuil voor veel webshops dat ze van te voren niet goed weten wie hun doelgroep nu precies is. Wanneer je als webshop je doelgroep niet scherp hebt is dit een kwalijke zaak. Wanneer je je doelgroep namelijk wel kent kun je je assortiment, promotie en lay-out optimaliseren op deze doelgroep. Een manier om je doelgroep goed in beeld te krijgen is door het gebruik van Google Analytics. Hiermee kun je de precieze leeftijd, geslacht en interesses van je bezoekers achterhalen. 

De verkeerde markt kiezen

De eerste stap in het opstarten van je webshop is het bedenken van welke producten je gaat verkopen. Een valkuil voor veel startende ondernemers is dat ze te veel verschillende producten willen verkopen. Dit is geen goed plan omdat je dan een brede markt betreed. Een brede markt waar al enorm veel webshops actief op zijn en de concurrentie dus moordend is. Het is beter om als webshop te beginnen op een nichemarkt. Dit is een smalle markt met een stuk minder concurrentie. Daarbovenop is de kans dat je verkoopt hoger op een nichemarkt. Mensen die namelijk op zoek zijn naar deze specifieke producten hebben sneller een koopintentie. 

Slecht overzicht op je webshop 

Bezoekers zijn tegenwoordig steeds kritischer en verlaten websites steeds sneller als het hun niet bevalt. Het is dan ook een grote valkuil voor ondernemers om een onoverzichtelijke webshop te maken. Het is daarom vaak verstandig om hulp in te schakelen van websitebouwers. Zij hebben meer ervaring en verstand van deze zaken. Zorg ook voor duidelijke categorieën van je producten. Consumenten vinden het erg fijn als ze binnen een paar klikken bij hun gewenste product uitkomen. Een goed en duidelijk navigatiemenu is hier uiterst belangrijk voor. 

Transparantie

Niet transparant genoeg zijn is een valkuil voor erg veel startende ondernemers. Ze hebben in het begin van hun webshop misschien nog verzendkosten en vermelden dit liever niet omdat ze bang zijn dat het mensen afschrikt. Niks is echter minder waar. Wanneer klanten er later in het bestelproces pas achter komen dat er verzendkosten zijn zal dit ze erg afschrikken en zullen veel mensen niet tot kopen overgaan. Wanneer je als webshop wel transparant over deze kosten bent zullen klanten dit waarderen en minder snel de webshop verlaten.