Als je als ZZP’er nog geen gebruik maakt van de optie je diensten te verkopen via een Instagram of nog helemaal niet op Instagram actief bent. Dan mis je in dit digitale tijdperk een groot aantal kansen. Denk aan de 4,1 miljoen Nederlanders die dagelijks actief zijn op het platform. Denk aan alle manieren hoe jij jouw diensten op de markt kunt brengen door middel van een simpele advertentie op Instagram.

Wat is een Instagram winkel?

Een winkel op Instagram geef je de mogelijkheid je producten en diensten in een vorm van een catalogus toe te voegen. Het is dus mogelijk je producten en/of diensten toe te voegen aan je Instagram profiel. Wanneer je hier effectief gebruik van gaat maken leid je je doelgroep dus direct naar je (bijna) winkel. Deze doelgroep kan je doorverwijzen vanuit bijvoorbeeld je Instagram posts, verhalen of zelfs via de explore tab. 

Verder is het ook mogelijk om in sociale media berichten je product en/of dienst te taggen. Deze manier van taggen kan je vergelijken met het taggen van een vriend in bijvoorbeeld een foto op je persoonlijke instagram pagina. Dus wanneer je een product/dienst tagt in je foto’s zal dit als resultaat opleveren dat wanneer mensen op je foto tikken je producten/diensten met zowel link als prijs naar boven komen.

Is een Instagram winkel iets voor mij?

Een Instagram winkel is in principe voor ieder bedrijf of dienstverlening mogelijk. Echter, is het gebruik van een Instagram winkel bij bedrijf A effectiever kunnen zijn dan bij bijvoorbeeld bedrijf B. Het resultaat zal meeste afhangen van je doelgroep. Dus vraag je eerst af voor je begint met een Instagram winkel of je doelgroep wel actief is op het platform.

Aanprijzen van je producten/diensten

Allereerst vermindert het de wrijving die je in het koopproces hebt van je consument. Het grootste nadeel maar ook het voordeel is dat er erg veel mensen actief zijn op het platform. 

Met zoveel verschillende impulsen die Instagram zendt naar de gebruiker blijft het lastig om de gebruiker door te verwijzen van je Instagram profiel naar je website.

Het grootste voordeel van een Instagram winkel is dus, dat je de gebruikers wel binnen het medium houd maar toch je producten kunt aanprijzen.

Promoten van je product/dienst

Ten tweede is de kracht van een Instagram winkel dat het mogelijk is je focus te leggen op een bepaalde doelgroep en de interesses van deze groep. Het grootste nadeel van Instagram blijft tot de dag van vandaag is dat het nog steeds niet mogelijk is een link te verwerken in je Instagram-post. Dit maakt het dus moeilijk om een alleen een bepaald product te promoten. Verder is het zeker mogelijk om je link in je bio steeds aan te passen, echter vallen door het gebruik van deze methode je andere campagnes weg.

Op dit probleem speelt de Instagram winkel dus in. Met behulp van een Instagram winkel is het dus wel mogelijk je producten in je berichten te verwerken door het gebruik van een tag.

Conclusie

Het ligt dus aan verschillende factoren of een Instagram winkel iets voor jou is.Wij adviseren je voor dat je gaat beginnen met je winkel  af te vragen of;

  1. Doelgroep actief is op Instagram ,
  2. Vast prijzen hanteert voor je product of dienst en 
  3. Of het mogelijk is je product te verzenden/je bereid bent te reizen voor je dienst.