Kleinere bedrijven worden altijd geconfronteerd met het vooroordeel dat ze de grote bedrijven niet kunnen bijbenen op het gebied van marketing. Toch is deze visie allang achterhaald. Met name social media platforms zijn het ideale platform voor kleine bedrijven om hun eigen doelgroep op een kosteneffectieve en gerichte manier aan te spreken. Maar het aanmaken van bedrijfsprofielen in verschillende sociale netwerken is niet voldoende. De kanalen moeten immers duurzaam worden ondersteund en onderhouden voor de doelgroep. Dit kost tijd. Bovendien mogen middelgrote ondernemingen de voordelen van offline reclame niet uit het oog verliezen. Om van beide te kunnen profiteren en om ervoor te zorgen dat de marketingactiviteiten ook daadwerkelijk door de doelgroep worden waargenomen, raden wij u de volgende strategieën aan.

1. Het internet veroveren

Wilt u het klantenbestand vergroten en een grote doelgroep bereiken? Allereerst heb je een aantrekkelijke website nodig en daarnaast is het van belang profielen te hebben op de belangrijkste sociale media. Heeft u beide al? Dan is dit een zeer goed begin. Nu hoeft u alleen nog maar unieke content te uploaden naar de platformen. Voeg bijvoorbeeld een blog sectie toe aan uw website waar u regelmatig tips of inzichten kunt geven in uw dagelijkse werkzaamheden. Via de sociale media komt u in direct contact met de doelgroep. Op deze manier zorgt u voor interactie en bouwt u een duurzame relatie op met het publiek.

2. Regionaliteit als een voordeel zien

Vergeleken met grote bedrijven, waarvan de doelgroepen over het algemeen wijd verspreid zijn, profiteren kleine bedrijven van het feit dat potentiële klanten virtueel op de stoep staan. Dit heeft voordelen voor alle soorten reclameactiviteiten. Deze hebben een veel gerichter effect door hun regionale focus, terwijl grote bedrijven vaak te kampen hebben met sterke verstrooiingseffecten als het gaat om marketing.

3. Vertrouw op storytelling

Steeds meer mensen en ook de media zijn geïnteresseerd in het verhaal achter een product, dienst of bedrijf. En dat is precies wat je op een aansprekende manier moet vertellen. Dat is waar het bij storytelling om draait. Toon de menselijke kant van uw bedrijf. Stap voor stap. Bijvoorbeeld het oprichtings verhaal of neem de rol van een expert op zich. Op deze manier profiteert uw bedrijf ook van het vertellen van verhalen. U kunt immers optreden als contactpersoon voor kranten, tijdschriften of media sites. Een leuke extra is dat dit ook reclame is waarvoor je niets hoeft te betalen.