De mens heeft verschillende behoeften die in de welbekende piramide van Maslow staan beschreven. De piramide bestaat uit vijf niveaus waarin het tweede niveau alleen bereikt kan worden als het eerste niveau bereikt is, het derde als het tweede bereikt is et cetera. De niveaus zijn van onder naar boven achtereenvolgens: 1. Lichamelijke behoeften 2. behoefte aan veiligheid en zekerheid. 3. Behoefte aan sociaal contact. 4. Behoefte aan waardering en erkenning. 5. Behoefte aan zelfontplooiing. In deze blog ga je zien hoe deze piramide toegepast kan worden op het bedrijfsleven en het beoordelen van een bedrijf. Het toepassen van deze piramide op jouw bedrijf zal ervoor zorgen dat het management een stuk beter gaat en je bedrijf een stuk beter gaat lopen.

Piramide-vertaling naar bedrijf

Als je de piramide zou moeten vertalen naar een piramide die over het bedrijfsleven gaat zou hij er achtereenvolgens zo uit zien: 1. Werkplek, koffie, toiletten. 2. Contract, secundaire arbeidsvoorwaarden. 3. Samenwerking, ‘wij’ gevoel. 4. Feedback, aandacht, beoordeling door manager. 5. Nieuwe dingen doen. 

Met deze piramide kun je bepalen in hoeverre een bedrijf voldoet aan de menselijke persoonlijke behoeftes. Zo kun je als manager je doelstellingen aanpassen aan deze behoeften om een prettige werksfeer te creëren en je personeel tevreden en gemotiveerd te houden. 

Vaak gaat het hier mis

Wat je vaak ziet in bedrijven is dat ze vaak niet verder komen dan de eerste twee niveaus. Deze twee moeten ook wel gerealiseerd worden, anders komen ze in de problemen met de vakbonden en wetgeving. Een bedrijf loopt pas echt goed als de volgende twee niveaus ook gerealiseerd worden en het is al helemaal goed als ook het laatste niveau gerealiseerd wordt. De samenwerking en het ‘wij’ gevoel van het derde niveau is zeer belangrijk en om deze te realiseren zal hiervoor hard gewerkt moeten worden door in de eerste instantie en management die het personeel verder aanstuurt om samen te werken.

Feedback en beoordeling van manager

Het vierde niveau is in elk bedrijf belangrijk, maar wordt zeker belangrijk als je van iets groters onderdeel bent. Veel managers falen om de werknemers te dienen en dingen mogelijk te maken voor hen. Dit is echter in essentie wat management betekent. De werknemers zijn van groot belang voor een bedrijf en verdienen dan ook aandacht en respect zodat ze hun best willen blijven doen voor het bedrijf wat essentieel is voor het rendement van het bedrijf. Daarbij is het belangrijk dat managers af en toe een compliment geven aan een werknemer als deze iets goeds heeft gedaan. Dit is namelijk ontzettend waardevol voor een werknemer waardoor ze beter in hun vel gaan zitten en dus beter gaan werken.

Nieuwe dingen doen

‘Nieuwe dingen doen’ kan op verschillende manieren verwezenlijkt worden. Het is belangrijk dat de onderste vier niveaus eerst bereikt worden voordat het management dit bovenste niveau probeert te bereiken. Het kan namelijk ook zo zijn dat je als werknemer steeds nieuwe dingen moet doen en je verloren gaat voelen en niet tevreden bent over het management. In dit geval  is het ‘nieuwe dingen doen’ helemaal niet bevredigend en heeft het niet het beoogde effect.