Arbeidsomstandigheden, klimaatverandering, vergrijzing; verschillende termen die je kunt associëren met maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Wat je ook als mens onder maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) verstaat, het feit is dat het gaat om als bedrijfs zijnde verantwoordelijksheidsgevoel te dragen voor de maatschappij. Door rekening te houden met inclusiviteit, eerlijke ketens, circulariteit, en/of klimaatneutraliteit in bedrijfsactiviteiten, kunnen bedrijven meewerken aan een toekomstbestendig wereld.

Rendement

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen goed voor de samenleving, maar uiteindelijk ook goed is voor het bedrijf zelf. Hoewel dit laatste weinig bedrijven van tevoren weten, kan ondernemen vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen gecombineerd worden met het behalen van financieel rendement – en dat zeker op de lange termijn. Denk maar aan het feit dat de vraag naar duurzame producten en diensten toeneemt, of het feit dat het betrokken bedrijf meer gemotiveerde medewerkers heeft, waardoor de arbeidsproductiviteit toeneemt.

Toekomstgericht ondernemen

Grote afnemers zoals de overheid of andere bedrijven kunnen hier ook om vragen. Of is het sociale druk van de media, consumenten of vakbonden? MVO Nederland is erg blij om te zien dat steeds meer bedrijven maatschappelijke betrokkenheid als basis gebruiken. Denk aan Triodos Bank of Kromkommer. Ze gebruiken hun unieke positie om de wereld te verbeteren en onderscheiden zich tegelijkertijd van andere bedrijven in de zakelijke markt.