Bloggen is een van de meest effectieve manieren om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Voor bedrijven die bloggen is het zelfs de meest effectieve manier om nieuwe leads te genereren. Dit wordt inbound marketing genoemd. Een goede blog schrijven is eigenlijk ook helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Er zijn echter wel een aantal belangrijke richtlijnen waaraan je je moet houden om succesvol te worden.

Waarom eigenlijk?

Iedereen die expertise over een bepaald onderwerp heeft kan in principe bloggen. Het is erg leuk en kan veel voldoening geven. Je deelt jouw gedachten, visie of handige tips en ervaringen met de rest van de wereld. Doe je dit goed dan is de ultieme beloning dat het artikel gedeeld wordt via social media zoals retweets op Twitter of likes op Facebook. Maar reacties van lezers onderaan je blog zijn natuurlijk ook een mooie beloning. Elke reactie, zowel positief als negatief, levert nieuwe inzichten op.

Hoe schrijf je een goed zakelijk artikel?

De doelgroep

Schrijven doe je niet voor jezelf, maar voor de doelgroep. Dit is een van de belangrijkste regels van succesvol bloggen. Hoe beter je in staat bent een specifieke doelgroep aan te spreken, des te beter het resultaat. De kunst is je zo goed mogelijk te verplaatsen in de onderwerpen en thema’s van je doelgroep. Wat houdt hen bezig? Welke vragen hebben ze? Hoe kun je ze het beste ondersteunen bij het maken van keuzes? Verdiep je in het opstellen van persona’s voordat je blogs maakt. Dit helpt je enorm bij het schrijven omdat je precies weet voor wie je blogs schrijft.

Het onderwerp

Schrijf over een onderwerp waar jij passie voor voelt. Snijd zoveel mogelijk actuele zaken aan, iets wat nu speelt of relevant is voor je doelgroep. Het helpt ook om wat vooruit te denken. Wat is de impact van deze ontwikkeling of gebeurtenis op de korte en lange termijn? Mooie manier om de aandacht van je doelgroep te krijgen en vast te houden. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je een onderwerp aansnijdt waar jij iets vanaf weet en waar je doelgroep behoefte aan heeft. Verschaf nieuwe inzichten of meer informatie over het onderwerp. Waarin onderscheidt jouw blog zich van alle andere content over dit onderwerp? Dit is een confronterende vraag die je jezelf wel moet stellen en beantwoorden. 

Onderzoek doen

Zodra duidelijk is wat het onderwerp van je blog wordt ga je onderzoek doen. Dit is erg belangrijk, want ook al ben jij de expert over dit onderwerp, jouw toekomstige lezers zien dingen altijd vanuit hun eigen visie. Probeer zoals gezegd dus ook goed te onderzoeken op welke wijze er al eerder over het thema geschreven is. En onthoud: schrijven voor een groot publiek vergt ook een zo groot mogelijk inlevingsvermogen in het onderwerp. 

Aan de slag

Wanneer je de voorgaande stappen hebt doorlopen kun je aan de slag. Begin gewoon lekker met schrijven en laat je blogs altijd door een of twee andere mensen lezen. Zo kun je onnodige fouten eruit halen voordat je ze online zet. Vergeet daarnaast niet dat je in het begin gewoon fouten mag maken. Daar leer je juist van!